۶ راهکار برای کنارامدن با دردهای جسمی

کنار آمدن با درد از لحاظ سنتی یک مسئله پزشکی بوده و درمان اصلی آن شیمیایی است. مثل استفاده از داروهای مسکن. با این حال عوامل روانشناختی در نحوه ای که افراد با درد کنار می آیند نقش مهمی دارند. برای مثال داشتن حمایت اجتماعی افرادی که ابراز نگرانی کرده و دست یاری به سوی ما دراز می کنند می تواند به کم کردن تاثیرات روانشناختی درد بادوام کمک کند.
در این قسمت بر عوامل روانشناختی تمرکز می کنیم که در کمک کردن به افراد برای مدیریت کردن موثرتر درد دخالت دارند.

۱. کسب کردن اطلاعات دقیق
کسب کردن اطلاعات دقیق درباره منبع و ماهیت درد اغلب به افراد کمک می کند تا درد را مدیریت کنند. خیلی از افرادی که درد می کشند سعی میکنند به آن فکر نکنند اما نا آگاه ماندن از منبع درد مانع از آن می شود که در صدد درمان پزشکی برآیند. پزشکان نیز معمولا جنبه های انسانی ارتباط برقرار کردن با بیماران خود را نادیده می گیرند. یعنی آن ها روی تشخیص دادن و درمان کردن علت های درد تمرکز می کنند؛ اما درباره معنی درد و آنچه که بیمار می تواند انتظار داشته باشد با او صحبت نمی کنند. کسب کردن اطلاعات پزشکی دقیق به افراد کمک می کند تا بر موقعیت خود کنترل داشته باشند و بدین ترتیب استرس را کاهش می دهد.

۲. استفاده از حواسپرتی و خیالپردازی
تحقیقات آزمایشی نشان می دهند که اگر افراد توجه خود را از درد منحرف کنند درد کمتری را گزارش می دهند.
حواسپرتی میتواند شکل های متعددی بگیرد؛ از ورزش کردن تا غرق شدن در کتاب یا فیلمی خوب. تصور کنید پای شما جراحت برداشته و در قسمت اورژانس منتظر دیدن دکتر هستید. می توانید با تمرکز کردن روی جزئیات محیط حواس خود را پرت کنید. می توانید سرامیک های کف یا موهای پشت انگشت خود را بشمارید. در مورد کودکان بازی های ویدیویی درد و ناراحتی ناشی از عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می دهد.

۳. استفاده از هیپنوتیزم
در سال 1842 دبلیو.اس.وارد، پزشک ساکن لندن، پای یک مرد را با استفاده از بی حسی نسبتا عجیبی قطع کرد: هیپنوتیزم.
طبق گزارش ها این مرد متحمل هیچ ناراحتی نشد. چند سال بعد عمل های جراحی تحت هیپنوتیزم به طور عادی در درمانگاه او اجرا می شدند. این روزها از هیپنوتیزم برای کاهش دادن درد مزمن و به عنوان بی حسی در دندانپزشکی، زایمان، و حتی در انواع جراحی استفاده می شود.
پژوهشگران درباره ی نحوه ای که هیپنوتیزم موثر واقع می شود و اینکه اصلا چیست کماکان بحث دارند. یک دیدگاه برجسته این است که هیپنوتیزم نوعی حالت خلسه یا حالت دگرگون آگاهی است که طی آن فرد بسیار تلقین پذیر می شود. روانشناسان دیگر این دیدگاه را رد می کنند که هیپنوتیزم هرگونه حالت خاص آگاهی یا خلسه را شامل می شود. به نظر آن ها هیپنوتیزم بر حسب پویش های بین هیپنوتیست و آزمودنی بهتر درک می شود. اینکه افراد با اختیار کردن نقش آزمودنی هیپنوتیک خوب از روی محبت از دستورالعمل های هیپنوتیست پیروی می کنند.
به رغم اینکه پژوهشگران درباره ماهیت هیپنوتیزم اختلاف نظر دارند، اما از این روش وسیعا استفاده می شود تا به افراد کمک کنند با درد آزارنده بهتر کنار بیایند. با اینکه هیپنوتیزم ممکن است در درمان کردن درد منافع شفا بخشی داشته باشد اما باید از آن فقط به عنوان ضمیمه درمان و نه جایگزینی برای درمان های متداول استفاده کرد.

۴. اجرا کردن آموزش آرمیدگی و آموزش بازخورد زیستی
وقتی که درد میکشیم اغلب ناآرام هستیم. منقبض کردن عضلات به خودی خود ناراحت کننده است. سیستم عصبی سمپاتیک را برانگیخته کرده و توجه ما را بر درد متمرکز می کند. آرمیدگی، این الگوهای رفتار خودشکن را بی اثر میکند. برخی از روش های روانشناختی آرمیدگی بر شل کردن گروه های عضلانی تمرکز دارند. برخی تمرین های تنفس را در بردارند و برخی دیگر از تصویر سازی ذهنی آرامش بخش استفاده میکنند. این تصویر سازی ذهنی، توجه فرد را منحرف کرده و احساس آرمیدگی را عمیق می کند. برای اینکه به افراد کمک شود تا گروه های عضلانی تنیده در طول دوره های درد را شل کنند از آموزش بازخورد زیستی نیز استفاده شده است. از بازخورد زیستی برای درمان کردن انواع درد از جمله سردرد، کمر درد و درد آرواره به نحوه موثری استفاده شده است.

۵. کنترل کردن افکار
کنترل کردن افکار مهارت کنار آمدن مهمی برای پرداختن به درد مستمر است. بیمارانی که درد میکشند و افکار بدبینانه ای دارند نظیر اینکه معتقدند درد آن ها هرگز تمامی ندارد در مقایسه با آ آن هایی که نگرش خوشبینانه ای دارند، با درد به نحو نامطلوب تری کنار می آیند. به طور کلی داشتن احساس کنترل – برداشت کردن خود به صورت فردی که نقش فعالی در مدیریت درد دارد نه اینکه قربانی عاجز و درمانده ای است – توانایی کنار آمدن با درد را افزایش می دهد.

۶. بستن دروازه به روی درد
علاج های ساده ای مانند قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه جراحت دیده یا مالیدن آن به تسکین درد کمک میکند . چرا؟ یک پاسخ احتمالی در نظریه دروازه ای درد قرار دارد که ملزاک آن را مطرح کرد. طبق این دیدگاه مکانیزم دروازه ای در نخاع شوکی باز و بسته می شود و به پیام های درد اجازه میدهد تا وارد مغز شوند یا از آنها جلوگیری می کند.

بنابراین اگر شما از دردهای حاد و یا مزمن رنج می‌برید که تحمل آن برایتان دشوار است، می توانید از تکنیک های بالا استفاده کنید؛ به علاوه جهت آگاهی بهتر و دقیق تر از هریک از این راهکار ها، می‌توانید از روانشناسان ما کمک بگیرید.

فاطمه عرب خزائلی؛ کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

13 در مورد “۶ راهکار برای کنارامدن با دردهای جسمی”